Menu
GA TERUG
Blogs

Eerlijk over eten....?

20145 dec

Sinds het begin van deze eeuw probeert de overheid, met het Voedingscentrum als meest zichtbare instrument, ons leven te verbeteren door gezonde voeding te stimuleren. O.a. door de (her)introductie van de schijf van vijf, veranderingen en voorlichting op scholen en sportkantines en aandacht voor voeding in supermarkten. Allemaal voorbeelden van “gezonde” ontwikkelingen.

Er is niets mis met deze ontwikkelingen om bewustwording te creëren. Het is juist goed om eens stil te staan bij onze voedingsgewoonten en wellicht veranderingen aan te brengen. Zeker op plaatsen waar ook kinderen komen dragen deze instrumenten absoluut bij aan een gezonde levensstijl. Zowel voor de ouders als kind.

Sinds de afgelopen twee of drie jaar is er een nieuwe trend gaande waarvan we nog niet weten of deze wel gezond is. Het lijkt er namelijk op dat een aanzienlijk deel van de mensen bezig is al het minder gezonde eten, volledig uit te bannen uit onze maatschappij. Benzinestations, de NS-kiosk, de frites kraampjes op de markt; stuk voor stuk moeten ze het ontgelden en groeit de kritiek op ongezonde snacks en snoep die hier te koop zijn.

Ik hoor u denken; perfect toch!? Niet meer die makkelijke vette hamburger op weg naar huis, de reep chocola om de middag door te komen of de dropjes en chips om de week lekker mee af te sluiten. Kortom, zo min mogelijk verleiding. Maar, draagt dit echt bij aan een gezonde leefstijl? Voor een deel van de mensen misschien wel, zij hebben baat bij weinig ongezonde verleidingen gedurende de gemiddelde (werk)dag. Maar voor anderen kan dit gezien worden als symptoombestrijding; uiteindelijk is een echte gezonde leefstijl namelijk bewust omgaan met gezonde en ook ongezonde keuzes en daar een goede balans in te vinden.

Een aantal kleine tips die u op weg kunnen helpen naar een bewuste levensstijl.

  • Ritme en regelmaat: begin met het eten van 3 maaltijden per dag op regelmatige tijden.
  • Planning: weet hoe uw week eruit ziet, bedenk wat u gaat eten, maak een boodschappenlijst en haal de boodschappen in huis. Zo heeft u altijd iets gezonds in huis om na een drukke dag direct te kunnen koken. Een goede planning is vaak het halve werk.
  • Sport of beweeg minimaal 2 á 3 keer per week intensief (dit kan in de sportschool maar dit kan bijvoorbeeld ook een uur wandelen of fietsen zijn), waarbij de hartslag omhoog gaat.
  • Kies bewust 1 keer per week een moment uit wanneer u iets ‘ongezonds’ mag, ook als u wilt afvallen. Een stukje taart op een verjaardag, een paar toastjes, ’s avonds een bakje chips op de bank of lekker een keer uiteten. Niets mis mee!

 - Marja Gijgink

 

Marja Gijgink - Diëtist / Gewichtscoach



Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie