Informatie Coronavirus

Verwijzen ten tijde van het coronavirus is gewoon mogelijk. We werken volgens de richtlijnen van de RIVM en de urgentie- en prioriteitsrichtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Meer weten

Heeft u vragen? Bel het directe telefoonnummer 088 9000 599

Samen de medische zorg beter maken..

Nieuws in de spotlight

Tekst a|A     Contrast +|--



Bergman Clinics optimaliseert cliëntreis van verwijzing tot en met 1e afspraak.

Vanaf 16 juli kunnen cliënten, die zijn verwezen naar Bergman Clinics in één digitale omgeving zelf een afspraak maken en alle informatie vinden om goed voorbereid te zijn op hun eerste afspraak.

In samenwerking met ZorgDomein en ChipSoft is de afgelopen maanden gewerkt aan een unieke oplossing om het traject voor patiënten van verwijzing tot de eerste afspraak naar vervolgzorg te verbeteren. Bergman Clinics is de eerste zorginstelling die de oplossing inzet voor haar patiënten. De ontwikkelde koppeling tussen ZorgDomein en HiX van ChipSoft, maakt dat Bergman Clinics haar cliënten nog beter faciliteert en zelf efficiënter werkt.

Eenvoud, overzicht en gemak voor cliënten.

Zelf een online een afspraak maken bij Bergman Clinics gaat voortaan nog eenvoudiger en sneller. Geen gefragmenteerde informatie meer, maar alles overzichtelijk, zonder drempels in één digitale omgeving. Patiënten krijgen bij een verwijzing door hun huisarts een link, waarmee ze inloggen in de ZorgDomein patiëntomgeving. Vervolgens kunnen ze zelf online een afspraak plannen en behandelinformatie raadplegen. Ook kunnen ze het consult dat bij Bergman Clinics plaatsvindt voorbereiden en volgen, in een eigen persoonlijke digitale omgeving.

Succesvolle samenwerking Bergman Clinics, ZorgDomein en ChipSoft.

De gezamenlijke ontwikkeling is een logische samenwerking. Het is een voorbeeld van een samenwerking waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande IT-oplossingen, die door een koppeling naar een hoger plan worden getild. Via ZorgDomein lopen jaarlijks 14 miljoen verwijzingen, ChipSoft is de meeste innovatieve ZIS/EPD softwareleverancier op de Europese markt en Bergman Clinics is de grootste landelijke zorgketen met meer dan 50 focusklinieken en meer da 200.000 clienten per jaar

Digitalisering verbetert zorg.

Bergman Clinics zet met de integratie van systemen en diverse e-health innovaties vol in op kwaliteit, persoonlijke aandacht, maar dan efficiënter. Christaan Boer, Commercieel Directeur van Bergman Clinics, over de Digitale Cliëntreis: “Bij Bergman Clinics willen we elke dag de zorg voor de patiënt beter maken. Met de introductie van de Digitale Cliëntreis geven we de patiënt meer regie over de eigen zorg en maken we de zorgervaring beter, prettiger en efficiënter. Wij geloven in verdere digitalisering voor het verbeteren van de zorg, zowel op het niveau van patiëntervaring als op dat van tijd- en kostenbeheersing. Dat maakt de zorg beter.” Vincent van den Berg, Pilot Coördinator bij ChipSoft: “Met deze ontwikkeling nemen we alle drempels weg en wordt het voor de patiënt enorm makkelijk om zelf afspraken te maken. Net zoals je dat zou doen buiten de zorg.”

Bergman Clinics streeft naar een zelfplan-percentage van 50%. Hiermee kan een afname van onnodig telefoonverkeer worden gerealiseerd van 20% tot 30%. Na de fusie tussen NL Healthcare Clinics en Bergman Clinics was het verwachte aantal calls per jaar ingeschat op een 1 miljoen. Een afname van 25% komt de klantvriendelijkheid en kostenbeheersing in de zorg ten goede.

Digitaal consult

 

Vanaf nu is het mogelijk voor cliënten van Huid & Vaten om beeldmateriaal met hun arts te delen.

Voorafgaand aan de telefonische afspraak hebben cliënten de mogelijkheid om het beeldmateriaal via Zivver met de arts te delen zodat de arts de klacht nog beter kan beoordelen. Daarnaast is het mogelijk de afspraak via videoconsult te laten plaats vinden

Uiteraard vinden wij het belangrijk dat dit zo veilig mogelijk gebeurd. De beelden worden gebruikt om de klacht beter te kunnen beoordelen en worden bewaard conform wettelijke norm. De beelden van het videoconsult worden niet opgeslagen en daarom ook niet bewaard in het medisch dossier. 

Verwijzen naar Bergman Clinics ten tijde van het coronavirus

  • Het verwijzen ten tijde van het coronavirus is gewoon mogelijk op de reguliere manier, zoals via ZorgDomein. Verwijzingen worden echter anders afgehandeld.
  • Alle poliklinische afspraken zijn in eerste instantie telefonisch. De arts beoordeelt tijdens dit gesprek of uitstellen van een behandeling verantwoord is.
  • Van woensdag 18 maart tot en met maandag 6 april voeren we geen behandelingen uit, tenzij acuut en/of urgent.
  • Bergman Clinics bereidt zich goed voor op de verwachte extra drukte wanneer de coronadreiging voorbij is.

Wij volgen het advies van het RIVM over het coronavirus op de voet en passen onze werkwijze hier voortdurend op aan. Mocht u vragen hebben dan kunt u ons telefonisch bereiken via het telefoonnummer voor verwijzers: 088 9000 599. We actualiseren deze pagina dagelijks.

 

Verplaatst naar 19 september i.v.m. het coronavirus: Bergman Clinics is als wereldpartner aanwezig op de LHV Huisartsendag, 18 april World Forum Den Haag.

Dit betekent dat Bergmans Clinics vijf lezingen geeft en vertegenwoordigd is met een aantal medewerkers op de afdeling ‘De krachtige dokter’. U kunt er terecht met vragen, maar ook om persoonlijk kennis te maken. Tevens verzorgt Bergman Clinics die dag acht keer het skillslab ‘Injectietechnieken voet en enkel’.

Overgang gynaecologie van DC Klinieken Lairesse naar Bergman Clinics | Vrouw.

Per mei 2019 stopt de poli gynaecologie bij DC Klinieken Lairesse en wordt gecontinueerd bij Bergman Clinics | Vrouw.

De keten van DC Klinieken gaat zich in de komende jaren richten op radiologie, pijnzorg, maag- en darmonderzoeken en dermatologie en allergologie. Deze focus betekent het stoppen met bepaalde zorg, zoals orthopedie en gynaecologie. Bergman Clinics draagt zorg voor de continuïteit van de bestaande patiëntenzorg voor gynaecologie. Zo wordt de poli van drs. J. Dawson, gynaecoloog voortgezet binnen Bergman Clinics | Vrouw te Amsterdam. Ook nieuwe patiënten zijn van harte welkom bij Bergman Clinics.

  - Locaties - dc-klinieken-lairesse-554x175.jpg

Wat betekent dit voor de patiënt?

Het team van DC Klinieken dat de patiënt behandelde, verhuist naar Bergman Clinics | Vrouw. De patiënt krijgt dus dezelfde zorg van dezelfde gynaecoloog, alleen op een andere locatie binnen Amsterdam.

Ook in de nieuwe situatie kan de patiënt snel terecht en ook hier krijgt zij zorg van hoge kwaliteit, met een snelle terugkoppeling naar de verwijzer. Bergman Clinics | Vrouw heeft contracten met alle verzekeraars en de medische kosten van de behandeling van uw patiënt worden direct vergoed door de zorgverzekeraar.
Bergman Clinics | Vrouw heeft naast Amsterdam, vestigingen in Alkmaar, Hilversum, Bilthoven en Ede en binnenkort Heerenveen en werkt nauw samen met haar academische partners van UMC Amsterdam (locatie: VU medisch Centrum en AMC) en UMC Utrecht.

Zinnige en zuinige zorg bij Bergman Clinics I Ogen, Doetinchem  

Sinds februari biedt Bergman Clinics I Ogen, Doetinchem de huisarts de mogelijkheid om rechtstreeks naar de optometrist te verwijzen. Dit is mogelijk door binnen ZorgDomein onder het ‘kopje’ Paramedische zorg naar Bergman Clinics, locatie Oogziekenhuis Zonnestraal Doetinchem te verwijzen.

De wachttijden bij de oogartsen worden hierdoor verkort. Tevens zal, wanneer de optometrist de cliënt niet door hoeft te verwijzen naar de oogarts, de eigen bijdrage voor de cliënt lager zijn.

Het is ons streven deze werkwijze op termijn op al onze oogheelkundige klinieken te bieden. Voor meer informatie, zie het white paper  ‘De rol van optometristen in de Oogzorg’.

Kwaliteitsrapportage 2018

Het bewaken en verbeteren van kwaliteit binnen Bergman Clinics is een continu proces. We hebben zeer hoge kwaliteitsstandaarden geformuleerd en volgens vaste protocollen continu geëvalueerd. De kwaliteitsinformatie is geordend naar vier kwaliteitspijlers; resultaat van de behandeling, veiligheid, cliëntgerichtheid en ervaring in het team. Het Kwaliteitskompas geeft langs de vier pijlers inzicht in de kwaliteit- en behandel uitkomsten op organisatieniveau en specifiek aandoeningsniveau. Voor de volgende veel behandelde aandoeningen is het meest recente volledige kwaliteitsrapport beschikbaar: knieslijtage, heupslijtage, rughernia, urine-incontinentie, vaginale verzakking, maagballon, coloscopie, refractie, cataract en borstcorrecties. De nieuwste versies van ons Kwaliteitskompas en de meest recente versie van alle kwaliteitsrapportages vindt u hier.

NIEUW: Bergman Clinics in Hilversum, Marathon 1

Bergman Clinics opent in juli in Hilversum, nabij de A27, een hypermodern behandel- en operatiecentrum. We centraliseren de OK centra voor Ogen refractie, Bey (Uiterlijk | Huid & Vaten) en Vrouw inclusief polikliniek. Voor cliënten en huisartsen betekent dit betere zorg, meer flexibiliteit en keuze in specialist en behandeldata, kortere wachtlijsten en hoger serviceniveau.

Bergman Clinics Behandel- en operatiecentrum Hilversum

Na een jaar verbouwen is het resultaat een  multifunctioneel behandel- en operatiecentrum. Het voormalig kantoorpand aan de Marathon 1 te Hilversum van 5.300m2 is volledig aangepast en geschikt gemaakt voor het leveren van de beste zorg. Het pand bestaat uit zes verdiepingen en een souterrain met overdekte parkeerplaatsen. Op de begane grond bevinden zich de ontvangsthal, Huid & Vaten (de spataderpoli) en de vleugel voor Bey en Uiterlijk.

Op de eerste verdieping zijn drie zelfstandige behandelkamers (POK’s) en de vleugel voor Bergman Clinics | Vrouw. Op de tweede verdieping huist Bergman Clinics |Ogen.  De verpleegafdeling, op de derde etage heeft 22 één-persoonskamers en een dagbehandeling met 6 bedden. Op de vierde verdieping zijn vijf nieuwe operatiekamers, een holding en een recovery gerealiseerd. Eén daarvan wordt specifiek ingericht voor Ogen en een ander voor Vrouw, omdat deze divisies specifieke apparatuur nodig hebben. Deze OK’s zijn echter ook inzetbaar voor de cosmetische ingrepen, waardoor er voldoende flexibiliteit en capaciteit is. Op de bovenste verdieping zijn vergader- en kantoorruimtes ingericht.

ZorgDomein gekoppeld met EPD systeem Bergman Clinics

Naarden, 2018 - Zoals verwijzers wellicht al gewend zijn bij andere zorgaanbieders, is ZorgDomein nu ook rechtsreeks gekoppeld met het EPD systeem van Bergman Clinics, HiX. Op termijn zal de verwijzer ook direct een afspraak kunnen inplannen. Vooralsnog worden de verwijzing en de patiëntgegevens vanaf nu direct in het EPD systeem van Bergman Clinics geregistreerd. De verwijsprocedure is daarom met 1 stap uitgebreid. In het verwijsproces opent een extra tussenscherm. Op deze pagina verifieert de verwijzer de patiënt, die wordt verwezen. De verwijzing komt direct in het patiënten systeem terecht.

Bergman Clinics op de LHV Huisartsbeurs 2018

Naarden, 2018 - Op zaterdag 7 april is Bergman Clinics met een centrale stand, twee Workshops en drie Skill Labs aanwezig op de LHV Huisartsbeurs 2018 in de Jaarbeurs te Utrecht.
Bergman Clinics wil graag met u in gesprek over de "gezonde ambitie''  samen met u de zorg voor uw patiënten nog beter te maken.  Wij zien u graag op de LHV Huisartsbeurs 2018!

Ontmoet ons op het NHG congres: 17 november 2017

Naarden, 22 september 2017 - Bergman Clinics neemt uw vragen serieus en wil graag met u in gesprek hoe wij samen met u de zorg voor uw patiënten nog beter kunnen maken. Daarom vindt u ons op het NHG congres 2017 in de RAI in Amsterdam, waar u in gesprek kunt gaan met onze medisch specialisten.

Start 1 juli 2017 kliniek voor orthopedie in Rijswijk

Naarden, 12 mei 2017 - Graag nemen wij u mee in de meest recente ontwikkelingen en delen wij met u achtergrond en toelichting rondom de start van de nieuwe focuskliniek orthopedie in Rijswijk per 1 juli aanstaande. Bergman Clinics start samen met zes ervaren en gerenommeerde orthopedisch chirurgen uit regio Den Haag een nieuwe focuskliniek voor orthopedie in Rijswijk. Het specialistenteam gaat met Bergman in zee vanwege het streven naar medische zorg van het hoogste niveau en de focus op persoonlijke aandacht voor patiënten. Meer informatie over de specialisten en hun specialisaties is toegevoegd. Patiënten kunnen vanaf 1 juli 2017 terecht bij Bergman Clinics in Rijswijk.

 - Algemeen - bmc-huisartsen-mailing-rijswijk-2.jpg

Nieuw: zorgprogramma Hand & Pols in Naarden

Bergman Clinics heeft zich gespecialiseerd in een specifiek, maar beperkt aantal behandelingen op het gebied van Bewegen, Ogen, Vrouw, Maag & Darm, Uiterlijk, Huid & Vaten. Vanaf 1 april 2017 is op het gebied van bewegen het zorgprogramma hand & pols toegevoegd. U vindt ons volledige zorgaanbod en onze actuele toegangstijden in Zorgdomein.

Door focus top 10 posities in Nederland

Voor diverse veelvoorkomende behandelingen behoort Bergman Clinics inmiddels tot de meest ervaren instellingen in Nederland. Hierdoor zijn wij in staat om medische zorg van het hoogste niveau te bieden, met veel aandacht voor het welbevinden van patiënten en tegen lage kosten. Met deze focus op veelvoorkomende behandelprogramma’s bereiken we in 2017 top 10 posities in Nederland.

 - Algemeen - bmc-huisartsen-factsheet-2017.jpg

 - Algemeen - bmc-huisartsen-mailing-factsheet-2017-1.jpg

Gewoon vergoed door de zorgverzekeraar, ook in 2017

Ieder jaar maken we afspraken met alle zorgverzekeraars over de vergoeding van behandelingen uit de basisverzekering en aanvullende verzekering. Voor 2017 heeft Bergman Clinics ook weer overeenkomsten gesloten met alle zorgverzekeraars. Hierdoor wordt de behandeling van uw patiënt gewoon vergoed, na verwijzing en bij medische indicatie. Houd bij borstverkleining en ooglidcorrectie rekening met de nieuwe landelijke regels voor vergoeding.

NHG congres: uw mening telt

Uw vragen nemen wij serieus en graag willen wij met u in gesprek hoe wij samen met u de zorg voor uw patiënten nog beter kunnen maken. Een veel gehoorde vraag op het NHG congres 2016 in Leeuwarden was een helder overzicht van ons zorgaanbod. Het overzicht ‘ Waar vindt u welke zorg?’ is dan ook voor u bijgesloten. Wij kijken uit naar het volgende NHG-Congres in Amsterdam.

Uiteraard zijn wij voor u altijd bereikbaar via het centrale nummer voor verwijzers 088 9000 599 of via huisarts@bergmanclinics.nl.

Ook in de tweede helft van 2017 vertrouwen wij weer op een prettige samenwerking!

Kwaliteitsgerichte patiënt wil keuze zorgaanbieder met huisarts overleggen

Naarden, 16 september 2016. De kwaliteitsgerichte patiënt waardeert de kennis van de huisarts (85%). Ondanks dat wil het merendeel van die patiënten (57%) actief betrokken zijn bij de keuze naar welke specialist er wordt doorverwezen voor een planbare medische behandeling. Deze duidelijke behoefte aan shared decision making blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Bergman Clinics, dat is uitgevoerd onder kwaliteitsgerichte zorgconsumenten tussen de 45-65 jaar uit verstedelijkte gebieden in Nederland. Tegelijkertijd blijkt dat deze groep niet altijd voldoende op de hoogte is van de keuzemogelijkheden. Dit kan het maken van een weloverwogen keuze voor een zorgaanbieder in de weg staan. Om patiënten bewust te maken van de mogelijkheden en hen zo goed mogelijk in staat te stellen een goed geïnformeerde afweging te maken, start Bergman Clinics op 19 september een publiekscampagne.

Kwaliteitsgerichte patiënt waardeert advies huisarts

Van alle respondenten geeft 28% aan volledig op het advies van de huisarts te vertrouwen voor de keuze van een zorgaanbieder. 57% overlegt met de huisarts, om vervolgens samen te bepalen welke zorgaanbieder het meest geschikt is. Opvallend is dat internet niet alleen een belangrijke bron is voor het zoeken van informatie over allerlei aandoeningen, ook het zoeken naar een passende zorgaanbieder gebeurt online. De meest gebruikte bronnen onder respondenten die een actieve rol spelen bij het bepalen van de meeste geschikte zorgaanbieder zijn: de huisarts (55%), internet (49%) en overleg met de directe omgeving (43%).

Resultaat van de behandeling staat voor de patiënt voorop

Bij het bepalen van de meest geschikte zorgaanbieder wil men vooral zeker weten dat men in goede handen is. Deskundigheid (50%) en bewezen kwaliteit van zorg (47%) zijn de meest genoemde criteria door respondenten die zelf een actieve rol spelen bij het maken van een keuze. Ook betaalbaarheid/verzekerd zijn (37%), ervaring van de arts en het team (32%) en focus en specialisatie (31%) scoren hoog. Opvallend is dat deze respondenten het minder belangrijk lijken te vinden of deze zorgaanbieder vervolgens in de directe omgeving is gevestigd. Slechts 3% noemt een goede bereikbaarheid of een korte reistijd als het belangrijkste criterium bij het maken van een keuze.

Verzekerde zorg bij focusklinieken onbekend

Een goed advies van de huisarts is en blijft belangrijk. Zelfs deze goed geïnformeerde groep patiënten weet namelijk niet altijd waar men terecht kan voor een planbare medische behandeling. Bijna 50% van de respondenten geeft aan niet te weten de keuze te hebben tussen een ziekenhuis of een focuskliniek. 1 op de 5 denkt onterecht helemaal geen keuze te hebben. Ook is onvoldoende bekend dat focusklinieken zorg bieden die vaak gewoon vergoed wordt vanuit het basispakket. Van de respondenten die aangeven bijvoorbeeld Bergman Clinics te kennen, weet bijvoorbeeld maar 1 op de 7 dat ze er ook terecht kunnen voor verzekerde zorg binnen het basispakket. Focusklinieken lijken overigens bekender te zijn bij vrouwen dan mannen. Van de vrouwen overweegt 27% wel eens een focuskliniek, versus 10% van de mannen.

Publiekscampagne Bergman Clinics

Op 19 september start Bergman Clinics met een landelijke publiekscampagne. De campagne moet patiënten ervan bewust maken dat zij bij verwijzing door hun huisarts, keuzemogelijkheden hebben waar en door wie zij hun planbare medisch-specialistische zorg willen laten uitvoeren.

De focusklinieken van Bergman Clinics zijn een uitstekend en toegankelijk alternatief bij de keuze voor planbare medisch-specialistische zorg. Door onze focus op veelvoorkomende behandelingen hebben we veel kennis en expertise opgebouwd. Voor bepaalde ingrepen behoren wij inmiddels tot de meest ervaren instellingen in Nederland. Hierdoor kunnen wij onze cliënten zeer specialistische zorg bieden van hoge kwaliteit. We committeren ons aan het resultaat van onze behandelingen. Dit blijkt ook uit onze eigen kwaliteits- en behandeluitkomsten en de klantwaarderingen op zorgkaartnederland.nl. Daarnaast is onze zorg voor iedereen toegankelijk. Het overgrote deel van onze behandelingen is verzekerde zorg (70%) en wordt gewoon vergoed vanuit het basispakket. Voor patiënten is het belangrijk om te weten dat ze de keuze hebben en samen met hun huisarts kunnen bepalen of ze naar een ziekenhuis gaan of naar een focuskliniek”, aldus Bart Malenstein, algemeen directeur Bergman Clinics.

Alle genoemde onderzoeksresultaten zijn afkomstig uit het onderzoek uitgevoerd in augustus 2016 door Team Vier in opdracht van Bergman Clinics onder 280 Nederlandse respondenten (kwaliteitsgerichte zorgconsumenten) tussen 45-65 jaar, man en vrouw, woonachtig in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en de gemeenten Arnhem en Den Bosch.

Onderstaande fragmenten zijn onderdeel van de publiekscampagne:


Contact opnemen

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.