Belvoor informatie 088 9000 500 (lokaal tarief)
HUISARTSEN DOORVERWIJZERS
Tekst a| A       Contrast +| --
Menu
GA TERUG
Darmonderzoek (coloscopie)
Darmonderzoek
-coloscopie-
Darmonderzoek -coloscopie-
"Het onderzoek viel echt mee.
De uitslag gelukkig ook."
"Het onderzoek viel echt mee. De uitslag gelukkig ook."

Toon submenu

Darmonderzoek (coloscopie)

Om oorzaken van darmklachten op te sporen kan er op advies van de huisarts, internist of maag-, darm-, leverarts een darmonderzoek (coloscopie) uitgevoerd. Met een verwijzing van de huisarts kunt u op korte termijn terecht bij het moderne scopiecentrum van Bergman Clinics.

Wat is een coloscopie?

Een coloscopie is een inwendig darmonderzoek, waarbij via de anus een flexibele, stuurbare kijkslang (de coloscoop) wordt ingebracht tot aan de overgang van de dikke darm naar de dunne darm. Met een coloscopie kan de arts het slijmvlies aan de binnenkant van de dikke darm en het laatste stukje van de dunne darm bekijken. Tijdens het onderzoek kan de arts door de coloscoop kleine stukjes weefsel wegnemen (biopsie) voor nader onderzoek. Ook kunnen er tijdens het onderzoek poliepen verwijderd worden.

Welke afwijkingen kunnen worden opgespoord?
Hieronder volgt een aantal vaak voorkomende afwijkingen die met een coloscopie kunnen worden opgespoord:

Divertikels
Divertikels zijn kleine uitstulpingen in de wand van de dikke darm. Meestal geven zij geen klachten maar ze kunnen soms ontsteken als er ontlasting in achter blijft.

Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa 
De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa zijn chronische ontstekingsziekten van de darm. Hierbij is sprake van ontsteking van de darmwand met kleine zweertjes en abcessen die samen kunnen gaan met ernstige diarree.

Poliepen
Poliepen zijn kleine, meestal goedaardige, uitgroeisels van het dikke darmslijmvlies die verspreid in de dikke darm kunnen voorkomen. Poliepen kunnen verschillende vormen hebben: plat, bol of als een paddenstoel. Ze variëren in grootte van enkele millimeters tot meerdere centimeters doorsnede. De meeste poliepen geven geen klachten. Omdat sommige  poliepen kunnen groeien en kwaadaardig worden,  worden deze (indien mogelijk) tijdens een coloscopie zoveel mogelijk verwijderd.

Tijdens het onderzoek kunnen er ook andere bevindingen dan poliepen zijn. Uw arts zal dan passend handelen. Dit kan o.a. zijn door het maken van foto’s of het afnemen van een biopt voor nader onderzoek.

Darmkanker
Kanker van de dikke darm en de endeldarm komt vrij veel voor (ongeveer 13.000 mensen per jaar in Nederland). Wanneer tijdens een coloscopie een gezwel in de darmwand wordt gezien, nemen we hier hapjes (biopten) uit. Deze biopten worden opgestuurd naar de patholoog, die een definitieve diagnose stelt. Dit duurt ongeveer één week.

Verloop van het darmonderzoek

Indien u een darmonderzoek moet ondergaan, wordt u bij Bergman Clinics vooraf uitgebreid voorgelicht zodat u precies weet wat u kunt verwachten en hoe u zich moet voorbereiden op het darmonderzoek. Op basis van onderstaande beschrijving heeft u vast een idee van hoe een dergelijk darmonderzoek verloopt.

Het onderzoek zelf duurt ongeveer 30 minuten. Als er een behandeling wordt uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van poliepen, kan het onderzoek wat langer duren.

Tijdens de coloscopie ligt u op uw linker zij op een onderzoekstafel. Via de anus brengt de arts de coloscoop in de endeldarm. De darmwand wordt tijdens het onderzoek grondig geïnspecteerd. Mochten er poliepen worden ontdekt in de darm, is het mogelijk om deze direct te verwijderen tijdens de scopie. Om de darmwand beter zichtbaar te maken wordt lucht in de darmen geblazen. Hierdoor kunnen soms krampen optreden.

Hoewel dit als vervelend wordt ervaren, is een coloscopie niet pijnlijk. U krijgt (in overleg) een pijnstiller en rustigevende medicatie om het darmonderzoek wat prettiger te laten verlopen. Deze (veilige) techniek wordt 'sedatie' genoemd. U voelt zich hierdoor slaperig, maar u valt niet in slaap. Veel cliënten vergeten door de toegediende sedatie ook (delen van) wat zich heeft voorgedaan tijdens het onderzoek. Het is niet zo dat u niets van het onderzoek zult merken. Desondanks vinden de meeste cliënten het onderzoek op deze wijze goed te doen en niet al te belastend. 

Na het onderzoek wordt u naar de herstelkamer gebracht. Als u voldoende hersteld bent (meestal na 1-2 uur) mag u weer naar huis. Het is verplicht dat iemand u na het onderzoek naar huis begeleidt, omdat u de eerste 24 uur niet actief aan het verkeer mag deelnemen.

Voorbereiding op het darmonderzoek

Wanneer u een afspraak heeft voor een darmonderzoek krijgt u vooraf uitgebreide instructies over hoe u zich moet voorbereiden om het beste onderzoeksresultaat te krijgen.  Een coloscopie kan niet plaatsvinden wanneer de dikke darm is gevuld met ontlasting, de darmen moeten helemaal schoon zijn. Hiervoor zult u in de dagen voorafgaand aan het onderzoek thuis maatregelen moeten nemen. 

De voorbereiding voor het onderzoek bestaat uit:

  • Het volgen van een vezelbeperkt dieet, vanaf twee dagen vóór het onderzoek.
  • Het gebruik van een laxeer- en darmreinigingsmiddel.
  • Veel (water) drinken (heldere dranken).

Het moment waarop u start met de voorbereidingen is afhankelijk van het tijdstip waarop de coloscopie plaatsvindt. Alle voor u geldende informatie ontvangt u bij het intakegesprek. Het is belangrijk dat u de aanwijzingen voor deze voorbereiding goed opvolgt. Wanneer uw dikke darm niet goed schoon is kan de coloscopie niet plaatsvinden of zal, als dit blijkt tijdens de coloscopie, het onderzoek stopgezet worden. Het onderzoek moet dan op een andere datum na een hernieuwde darmreiniging, opnieuw worden uitgevoerd.

Risico’s en complicaties
Hoewel een coloscopie een veilige manier is om de darmen te onderzoeken, bestaat er altijd het risico op complicaties. Ook hierover wordt u vooraf voorgelicht door de verpleegkundige of de maag-, darm-, leverarts van Bergman Clinics.

Bevolkingsonderzoek darmkanker

In januari 2014 is het bevolkingsonderzoek naar darmkanker van start gegaan. Iedereen tussen de 55 en 75 jaar krijgt de komende jaren een uitnodiging om deel te nemen aan dit onderzoek. Deelnemers doen thuis een ontlastingstest. Wordt er bloed in de ontlasting gevonden, dan komt men in aanmerking voor een coloscopie. De Kliniek voor Inwendige Zorg is één van de centra waar deze darmonderzoeken uitgevoerd worden.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of voor het maken van een afspraak (na verwijzing door uw huisarts) neem contact op met Bergman Clinics via 088 9000 500.


Volgende pagina's



Informatie aanvraag Bel mij terug

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.




clienten
0

Aantal cliënten in
2015


Thema: Aantal cliënten

diT CIJFER GEEFT HET AANTAL CLIËNTEN WEER DAT BIJ BERGMAN CLINICS | inwendige zORG IN 2015 ONDER BEHANDELING IS GEWEEST.

Het verlenen van kwalitatief hoogwaardige medische zorg vergt deskundigheid en specifieke ervaring. Het met grote regelmaat verrichten van deze specifieke handelingen vergroot de vaardigheid van de arts en het behandelend team.



Domein: Ervaring arts en team


Zorg vergt deskundigheid en ervaring. Het is dan ook belangrijk dat zorgleners geschoold zijn en regelmatig bijscholing krijgen. Het vaker verrichten van de handelingen vergroot de vaardigheid.

Cliënten geven aan dat zij graag behandeld willen worden door een arts die vaak een bepaalde handeling uitvoert. Bij dit onderwerp maken wij inzichtelijk hoe we de ervaring de artsen en hun teams borgen.

operaties
0

Behandelingen in
2015


Thema: Aantal behandelingen

DIT CIJFER MaAKt inzichtelijk hoeveel behandelingen er bij Bergman CLinics | inwendige zorg IN 2015 hebben plaatsgevonden.

Kwalitatief hoogwaardigde medische zorg vergt deskundigheid en ervaring. Het veelvuldig verrichten van de handelingen vergroot de vaardigheid van de arts en het behandelende team.



Domein: Ervaring arts en team


Zorg vergt deskundigheid en ervaring. Het is dan ook belangrijk dat zorgleners geschoold zijn en regelmatig bijscholing krijgen. Het vaker verrichten van de handelingen vergroot de vaardigheid.

Cliënten geven aan dat zij graag behandeld willen worden door een arts die vaak een bepaalde handeling uitvoert. Bij dit onderwerp maken wij inzichtelijk hoe we de ervaring de artsen en hun teams borgen.


nps
0

Net Promotor Score (NPS)


Thema: Net promotor score


BERGMAN CLINICS SCOORT EEN NPS VAN 47
HET LANDELIJKE GEMIDDELDE VAN ZIEKENHUIZEN is 26


DE NPS WORDT GEZIEN ALS DE BELANGRIJKSTE UITKOMST BINNEN CLIËNTTEVREDENHEIDSONDERZOEKEN. HET BEANTWOORDT DE VRAAG IN WELKE MATE IEMAND ONZE KLINIEK AANBEVEELT AAN VRIENDEN/FAMILIE OF COLLEGA’S?

Het antwoord meet je op een schaal van 0 tot 10. Klanten die je graag aanbevelen scoren een 9 of 10. Cliënten die een 6 of lager scoren noemen we criticasters. Er tussenin zitten de passief tevredenen.

Het idee hierachter is dat cliënten die een 7 of 8 scoren Bergman Clinics niet zullen aanbevelen, passief zijn. Dat gebeurt pas bij een score van 9 of hoger. Cliënten die een 6 of lager scoren zullen Bergman Clinics negatief aanbevelen bij vrienden en familie.

Om de NPS score te berekenen wordt het percentage criticasters (0 t/m 6) van de promotors (9,10) afgetrokken. (NPS= % promotors- % detractors). De score kan lopen van -100 tot 100. In 2013 scoorden de Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld 26 (FKG monitor 2013).

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde in 2015



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport
0

Tevredenheids-
onderzoek 2015

Bekijk de individuele metingen

rapport

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,5

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE in 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor de behandeling

8,2

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

Dit cijfer geeft de gemiddelde score die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer

Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar zijn behandeld, ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2015.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport
0
Kwaliteits-
rapportages


Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie