GA TERUG
Alleen een maagballon

Toon submenu

Alleen een maagballon

Hebt u al een gezonde leefstijl, maar worstelt u nog altijd met overgewicht? Dan is een maagballon zónder aanvullend coachingsprogramma mogelijk iets voor u. Zolang de ballon in uw maag zit, helpt deze u om af te vallen. Daarna moet u zelf op gewicht blijven. Wilt u daar begeleiding bij? Overweeg dan om het plaatsen van een maagballon te combineren met ons begeleidingsprogramma Gezond Gewicht.




Het traject

Is tijdens de intake besloten dat u een maagballon krijgt zonder programma, dan wordt u eerst onderzocht. Voor het plaatsen van een maagballon is het belangrijk dat uw slokdarm intact is en dat u aan de overige voorwaarden voldoet. Beantwoordt u hieraan, dan maakt u een afspraak voor het plaatsen van de maagballon.

De maagballon

De maagballon is een zachte bal van siliconen die in uw maag wordt gevuld met een zoutoplossing. De bal blijft maximaal zes maanden in uw maag en zorgt dat u minder honger hebt en sneller verzadigd raakt. Het eten blijft ook langer in uw maag, waardoor u minder snel trek krijgt. U eet met een maagballon dus minder en bereikt daardoor snel uw ideale gewicht.

Het plaatsen van de maagballon

Voor het plaatsen van de maagballon komt u naar onze kliniek. De MDL-arts brengt de lege ballon via uw slokdarm in uw maag. Dat gaat met een dunne, flexibele slang (duodenoscoop). U krijgt vooraf een licht kalmeringsmiddel en eventueel een roesje, waardoor u er bijna niets van merkt. Zit de ballon in uw maag, dan vult de specialist deze met een zoutoplossing. Daarna kan de ballon zes maanden blijven zitten. Het eruit halen gaat op dezelfde manier, via uw slokdarm.

Voor uw afspraak moet u wat dingen voorbereiden, zowel thuis als voor de afspraak zelf.

  • Regel vervoer terug naar huis. Na de ingreep mag u niet zelf autorijden
  • Zorg dat u nuchter bent voor de behandeling
  • Doe gemakkelijke en los zittende kleding aan en neem een extra shirt mee. Strakke kleding zit niet lekker na de ingreep
  • Zorg voor gezelschap bij u thuis. De eerste 24 uur mag u niet alleen thuis zijn
  • Hebt u jonge kinderen, regel dan voor drie dagen oppas
  • Haal zetpillen (metoclopramide) en maagbeschermers (pantoprazol) in huis voor na de ingreep. U krijgt hiervoor een recept van ons

Voor- en nadelen van een maagballon

Het plaatsen van een maagballon kan een oplossing zijn voor uw overgewicht. Het heeft een aantal voor- en nadelen en brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Bekijk die goed voor u een keuze maakt.

Voordelen van een maagballon

  • U verliest ongeveer 14,2% lichaamsgewicht (gemiddeld 15 kg) zonder operatie
  • Een maagballon is veilig en geeft geen of slechts weinig tijdelijke bijwerkingen
  • Omdat u niet geopereerd wordt, hoeft u geen rekening te houden met hersteltijd
  • U geniet weer van eten en bewegen

Nadelen van een maagballon

  • Zolang de maagballon in uw maag zit, moet u maagzuurremmers slikken
  • Het plaatsen van een maagballon valt onder onverzekerde zorg
  • Na het plaatsen van de maagballon kunt u zich tijdelijk niet lekker voelen
  • Na het weghalen van de maagballon kan uw keel gevoelig zijn
  • Na het weghalen van de maagballon moet u op eigen kracht op gewicht blijven

Resultaat en risico’s

Uit ervaring en onderzoek blijkt dat mensen die voor het plaatsen van een maagballon kiezen, in zes maanden gemiddeld 10 kg afvallen. Voor een blijvend gezond gewicht is het van belang om een gezonde leefstijl te volgen. U kunt hiervoor begeleiding krijgen van een diëtist, fysiotherapeut en gezondheidspsycholoog.

Het plaatsen van een maagballon is een veilige medische ingreep. De kans op complicaties is klein, maar er zijn wel risico’s aan verbonden. Die vindt u op onze pagina over het programma Gezond Gewicht met maagballon.

Iets voor u?

Bijna iedereen met een BMI van 27 tot 45 komt in aanmerking voor het plaatsen van een maagballon. Bekijk of u aan de voorwaarden voldoet en maak direct een afspraak voor een gratis mini-consult.



operatie
0

Aantal uitgevoerde ingrepen in 2015

nps
0

Net Promotor Score (NPS)


Thema: Net promotor score


BERGMAN CLINICS SCOORT EEN NPS VAN 55
HET LANDELIJKE GEMIDDELDE VAN ZIEKENHUIZEN is 26


DE NPS WORDT GEZIEN ALS DE BELANGRIJKSTE UITKOMST BINNEN CLIËNTTEVREDENHEIDSONDERZOEKEN. HET BEANTWOORDT DE VRAAG IN WELKE MATE IEMAND ONZE KLINIEK AANBEVEELT AAN VRIENDEN/FAMILIE OF COLLEGA’S?

Het antwoord meet je op een schaal van 0 tot 10. Klanten die je graag aanbevelen scoren een 9 of 10. Cliënten die een 6 of lager scoren noemen we criticasters. Er tussenin zitten de passief tevredenen.

Het idee hierachter is dat cliënten die een 7 of 8 scoren Bergman Clinics niet zullen aanbevelen, passief zijn. Dat gebeurt pas bij een score van 9 of hoger. Cliënten die een 6 of lager scoren zullen Bergman Clinics negatief aanbevelen bij vrienden en familie.

Om de NPS score te berekenen wordt het percentage criticasters (0 t/m 6) van de promotors (9,10) afgetrokken. (NPS= % promotors- % detractors). De score kan lopen van -100 tot 100. In 2013 scoorden de Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld 26 (FKG monitor 2013).

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde in 2016.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport
0

Tevredenheids-
onderzoek 2016

Bekijk de individuele metingen

rapport

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,5

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE in 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor de behandeling

8,2

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

Dit cijfer geeft de gemiddelde score die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer

Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar zijn behandeld, ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2016.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Volledig rapport  "Gezond Gewicht" 2015


Bij geen enkele cliënt was sprake van een technisch mankement aan de maagballon.
rapport
0
Kwaliteits-
rapportages

Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics

In verband met de grote toestroom van cliënten zijn onze wachttijden voor het maken van een telefonische afspraak langer dan u van ons gewend bent.
Onze excuses voor deze situatie en wij verwachten dat dit binnen enkele dagen verholpen zal zijn.

Tot die tijd kunt u als alternatief uw gegevens achter laten via het contactformulier.
U wordt dan zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie | Sluit deze melding