Bel voor informatie 088 9000 500 (lokaal tarief)
Verwijzers Mijn Bergman Clinics
Tekst a| A       Contrast +| --
GA TERUG
Hou je darmen gezond!
Otto van Walbeek- 52,
coloscopie bij darmonderzoek
Otto van Walbeek- 52, coloscopie bij darmonderzoek
"Dankzij de goeie begeleiding viel het darmonderzoek enorm mee""Dankzij de goeie begeleiding viel het darmonderzoek enorm mee"
Darmonderzoek
-coloscopie-
Darmonderzoek -coloscopie-
"Het onderzoek viel echt mee.
De uitslag gelukkig ook."
"Het onderzoek viel echt mee. De uitslag gelukkig ook."
Maagonderzoek (gastroscopie) Maagonderzoek (gastroscopie)
"De arts vertelde precies wat er ging gebeuren. Dat stelde me gerust.""De arts vertelde precies wat er ging gebeuren. Dat stelde me gerust."

Toon submenu

Hou je darmen gezond!

Door een aantal adviezen in acht te nemen, kunt u zelf al werken aan de gezondheid van uw darmen.

Goede voeding

Het is belangrijk om gevarieerd te eten, zodat u alle voedingsstoffen binnen krijgt die u nodig heeft. Zorg er ook voor dat uw voedsel vezelrijk is. Voedingsvezels zijn onontbeerlijk voor het gezond houden van de darmen. In combinatie met voldoende vocht zorgen ze voor een soepele ontlasting en een vlotte stoelgang. Ook bij diarree kunt u het beste gewoon een vezelrijke voeding gebruiken. Producten waar veel voedingsvezels inzitten, zijn: volkorenbrood, volkoren pasta (macaroni, spaghetti), zilvervliesrijst, fruit en groenten.

Voldoende drinken

Het is belangrijk dat u dagelijks minstens 1,5 liter drinkt. Bij een vezelverrijkte voeding is het drinken van minimaal 2 liter aanbevolen. Bij diarree is het zaak extra veel te drinken: liefst 2 tot 3 liter per dag. Anders bestaat er de kans op uitdroging.

Gewicht

Overgewicht of juist te mager zijn kan complicaties geven aan uw darmen. Een gezond gewicht is belangrijk voor een goed functionerend maagdarmkanaal. Raadpleeg een diëtist om u te helpen.

Bewegen

Alle lichaamsprocessen, dus ook de spijsvertering profiteren van lichaamsbeweging en ontspanning. Te veel stress belast het lichaam enorm, waardoor eerder problemen optreden. Meer bewegen stimuleert en verbetert de darmfunctie en bevordert de spijsvertering. Bovendien is lichaamsbeweging ontspannend voor lichaam en geest.

Roken en alcohol

Tabak en alcohol bevatten prikkelende stoffen die een zware tol eisen van uw maagdarmkanaal. Veel alcohol kan de slijmvliesbekleding van de spijsverteringsstelsel irriteren en op den duur ontstekingen geven. Ook de lever kan daarvan ziek worden. Bovendien geeft het een verhoogde kans op het ontstaan van bepaalde soorten kanker. Matig zijn met alcohol is dan ook het beste. Roken is slecht en dat weet iedereen. Dat roken het maagslijmvlies irriteert, is minder bekend.

Medicijnen

Let op de bijwerkingen van medicijnen. Als u nare bijwerkingen van medicijnen krijgt, bespreek dit dan met uw arts. Wellicht is er een ander middel dat u beter verdraagt. Sommige mensen maken zich veel zorgen over hun ontlasting. Als de ontlasting een paar dagen wat minder is, kopen zij al gauw laxeermiddelen bij de drogist. Laxeermiddelen die de darmwand prikkelen, moeten worden afgeraden, zeker langdurig gebruik daarvan. Uw darmen worden lui van vaak en veel deze middelen te gebruiken. U heeft dan steeds meer van het middel nodig om hetzelfde effect te bereiken. Ga bij vragen en twijfels liever naar uw huisarts.



rapport

Volledig rapport coloscopie 2016


Thema: Rapportage

Per zorgprogramma schrijven we jaarlijks een rapportage waarin we laten zien hoe goed onze kwaliteit van zorg is.




Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.