Maag & Darm

Informatie Coronavirus

Vanaf begin mei breiden wij onze zorg weer stap voor stap uit. We doen dit volgens de urgentie- en prioriteitsrichtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de richtlijnen van het RIVM. Veel afspraken zijn nog telefonisch. Hiermee waarborgen we de 1.5 meter afstand in de kliniek. In onze klinieken zijn maatregelen getroffen om u veilig te verwelkomen.

In 12 maanden naar een gezond gewicht

"Na heel veel jojoën ben ik nu al jaren op een gezond gewicht met behulp van het programma met een tijdelijke maagballon."

Resultaat & nazorg

Tekst a|A     Contrast +|--

Afvallen en op gewicht blijven, daar draait het om bij onze programma’s Gezond Gewicht. Bij onze programma's staat een multidisciplinair team klaar om u te begeleiden naar deze gezonde leefstijlverandering waar u zich gelukkig bij voelt.




Deelnemers aan het programma Gezond Gewicht met maagballon verliezen gemiddeld 15% van hun  lichaamsgewichten blijven daarna vaak goed op hun nieuwe gewicht. Hun levensplezier neemt toe en eventuele gezondheidsproblemen nemen merkbaar af.

De kracht van het programma

Afvallen doet u bij ons niet alleen. Een jaar lang helpen we u bij het verliezen van overtollige kilo’s en bij het ontwikkelen en volhouden van een gezonde leefstijl. Door de continue nazorg is de kans erg groot dat u uw nieuwe leefstijl volhoudt en goed op gewicht blijft. De begeleiding bouwen we rustig af, zodat u niet zomaar ineens weer op uzelf bent aangewezen.

24/7 bereikbaar

Vast onderdeel van al onze wegen naar een gezond gewicht is de 24/7-bereikbaarheidsdienst. Volgt u een programma of hebt u een maagballon gekregen en hebt uw vragen of problemen? Via de 24-uurs telefonische bereikbaarheidsdienst kunt u direct contact opnemen Bergman Clinics. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Het telefoonnummer vindt u in de informatiemap die u van ons krijgt.

Herstel na plaatsen maagballon

Na het plaatsen van de maagballon is uw keel gevoelig en kunt u klachten hebben zoals misselijkheid, duizeligheid, krampen, opkomend maagzuur en braken. Deze klachten houden zeker 3 tot 7 dagen aan. U krijgt zetpillen om de misselijkheid en/of kramp te bestrijden. Daarnaast dient u de eerste week tot twee weken rustig aan te doen om het lichaam de kans te geven zich aan te passen aan de maagballon. Omdat u last kunt krijgen van obstipatie als u te weinig drinkt, adviseert de diëtist u welke voeding u het beste kunt kiezen om de ontlasting weer op gang te brengen.

Eventuele risico's 

Afvallen onder onze begeleiding kent vrijwel geen risico’s. Alleen als u het programma combineert met een maagballon, zijn er een aantal kleine risico’s.  Als u kiest voor een maagballon, dan informeren we u hier goed over.

Bereid u goed voor met de Bergman Clinics App

Met de Bergman Clinics App krijgt u informatie in korte berichten op het moment dat het voor u écht relevant is. Voor, tijdens en na het programma of de behandeling. De app helpt u bij het bereiken van uw doelen en het volhouden van uw nieuwe leefstijl. Download de app in de Appstore (iPhone, iPad) of via Google Play (Android).

 

Veelgestelde vragen

Hoe gaat het programma verder als de ballon verwijderd is?

Wanneer de maagballon verwijderd is, is het noodzakelijk de nieuwe eet- en leefgewoontes aan te houden. Om een extra stimulans te geven voor het verankeren van de nieuwe leefstijl, zijn er na verwijdering contactmomenten met ons multidisciplinair team.

Hoe wordt de maagballon ingebracht en weggehaald?

Het plaatsen van de maagballon gebeurt tijdens een endoscopische ingreep. Dit is een maagonderzoek via de mond en de slokdarm. Hierbij wordt een endoscoop (kijkslang) via de mond en de keel ingebracht in de maag, om eerst de maag te onderzoeken. Vervolgens wordt via dezelfde weg de nog opgevouwen maagballon in de maag gebracht en via een slangetje gevuld met 500 milliliter zoutoplossing. Daarna wordt het slangetje losgekoppeld en blijft de ballon achter in de maag. Bij het weghalen van de ballon, maakt de arts de ballon eerst leeg. De zoutoplossing wordt netjes afgevoerd via een slang. Daarna haalt hij de lege ballon door uw slokdarm weer naar buiten.

Hoeveel gewicht kan ik verliezen met een maagballon?

In combinatie met het aanpassen van de leefstijl en het eetpatroon, laten de resultaten zien dat de cliënten gemiddeld 10 tot 20% van het lichaamsgewicht kwijtraken in de eerste 6 maanden na plaatsing van de maagballon.

Kan ik alles blijven doen met een maagballon?

Alleen de eerste dagen (gemiddeld 4 tot 7 dagen) dient u rekening te houden met flinke misselijkheid en maagklachten. Rustig aan doen in deze periode is belangrijk. Houd daar rekening mee ten aanzien van uw afspraken en werkzaamheden. Na 4 tot 7 dagen nemen de klachten in de meeste gevallen af. Daarna zijn er geen beperkingen ten aanzien van uw activiteiten of werkzaamheden.

Met welke BMI kom ik in aanmerking voor een maagballon?

U komt in aanmerking voor een maagballon met een BMI van 27 tot 45. Bereken uw BMI.

Waarom biedt Bergman Clinics (nog) geen inslikbare maagballon aan?

Bergman Clinics biedt medische zorg van de hoogste kwaliteit en veiligheid staat bij ons voorop. Voor wij een maagballon plaatsen, wordt daarom de maag eerst uitvoerig geïnspecteerd en bespreken we alle voorwaarden met de cliënt. De inslikbare maagballon bieden wij (nog) niet aan, omdat hier nog onvoldoende over bekend is.

Waarom werkt jullie leefstijlcoaching?

Het liefst combineren wij ons leefstijlprogramma met een maagballon om snel gewicht te verliezen aan het begin van het programma. Omdat de maagballon tijdens de maaltijd sneller een verzadigd gevoel geeft, helpt deze u ook bij het wennen aan een nieuw voedingspatroon. Omdat bij ons de begeleiding doorgaat na het verwijderen van de maagballon, leert u uw gezondere leefstijl ook zelfstandig vol te houden. Uit onderzoek en ervaring blijkt dat deze combinatie effectiever is dan korte leefstijlprogramma’s of alleen een maagballon.

Wat is het verschil tussen een maagballon en een maagverkleining?

Het eerste verschil tussen een maagballon en een maagverkleining is de BMI waarmee je in aanmerking komt voor één van beide ingrepen. Mensen met een BMI van 27 tot 45 komen in aanmerking voor een maagballon. Voor een maagverkleining komt u pas in aanmerking bij een BMI van meer dan 40. Een maagballon is een niet-chirurgische ingreep: de siliconen bal wordt met een endoscoop geplaatst.

Een maagverkleining is een chirurgische ingreep (operatie) en niet geheel zonder risico. Er zijn verschillende methoden om een maagverkleining te creëren. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een chirurgische ingreep met een blijvende verkleining van de maag of voor een maagbandje. Deze behandelingen worden niet uitgevoerd binnen Bergman Clinics.

Wat zijn bijwerkingen of risico’s van een maagballon?

Het lichaam ziet de maagballon als een vreemd voorwerp en heeft tien tot veertien dagen nodig om zich aan te passen aan de maagballon. Dat kan gepaard gaan met bijvoorbeeld misselijkheid en braken. Het plaatsen van de ballon zelf is ook niet helemaal zonder risico. Lees meer over de bijwerkingen en eventuele risico’s.

Wat zijn de kosten voor de behandeling Gezond Gewicht en worden deze vergoed?

De kosten van het programma Gezond Gewicht zijn afhankelijk van of u wel of niet een maagballon laat plaatsen, welke begeleiding u kiest en het aantal consulten. Het programma wordt deels vergoed door de basisverzekering, deels door de aanvullende verzekering en is deels onverzekerde zorg. Lees hier meer over op de de pagina kosten en vergoeding. 

Wat zijn positieve effecten van de maagballon?

De maagballon zorgt ervoor dat u minder honger hebt en daardoor minder kunt eten. Daarbij komt dat de maag al deels gevuld is, waardoor u sneller verzadigd bent wanneer u eet. Ook blijft het voedsel langer in de maag, waardoor u langer een verzadigd gevoel behoudt. De maagballon is een veilige en effectieve methode om uw eetpatroon en leefstijl te veranderen.

Welke leeftijden komen in aanmerking voor een maagballon?

Bergman Clinics plaatst de maagballon vanaf de leeftijd van 18 jaar. Of u op hoge leeftijd de maagballon mag laten plaatsen zal afhangen van uw gezondheidstoestand. Dit wordt met u besproken tijdens het gesprek met de diëtiste van Bergman Clinics.

Wat zijn de wachttijden van deze behandeling?
Wilt u weten hoe snel u terecht kunt voor uw specifieke behandeling bij Bergman Clinics? Bekijk dan nu de actuele wachttijden.
Waar kan ik ervaringen van cliënten zien of mijn ervaring delen?
Voor meer informatie, bezoek de pagina ervaringen of bekijk onze cliëntwaarderingen op Zorgkaart Nederland. U kunt ook uw ervaring delen op Zorgkaart Nederland.
Welke kwaliteit wordt er bij Bergman Clinics geboden?
We bieden medische zorg van de hoogste kwaliteit. Hierbij staan 4 waarden centraal:
  • Resultaat van de behandeling
  • Veiligheid
  • Cliëntgerichtheid
  • Ervaring team
Lees meer over de kwaliteit bij Bergman Clinics. Daarnaast zijn we ZKN gecertificeerd.
Hoe is het geregeld met de vergoeding / verzekering?
Voor meer informatie, bezoek de pagina Vergoeding & Verzekering.

Heeft u nog steeds vragen?

Neem contact op




operatie
0

Aantal uitgevoerde ingrepen in 2016

rapport
0

Tevredenheids-
onderzoek 2017

Bekijk de individuele metingen

rapport

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,4

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor de behandeling

8,6

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

Dit cijfer geeft de gemiddelde score die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,7

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer

Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar zijn behandeld, ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


rapport

Volledig rapport  "Gezond Gewicht" 2016



Informatie aanvraag
Contact opnemen

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.