Steeds meer ooginfecties door vieze zachte lenzen

28 mei

Binnenland ANP

Honderden mensen belanden jaarlijks met een hoornvliesontsteking in het ziekenhuis. Volgens oogartsen loopt dat aantal op doordat veel mensen onzorgvuldig zijn met hun zachte contactlenzen.

Steeds meer mensen gebruiken zachte lenzen en een grote groep gaat er niet altijd even hygiënisch mee om. Vooral gebruikers tussen de 16 en 28 jaar nemen het niet zo nauw met het goed schoonmaken van de lenzen met de juiste vloeistof, het tijdig vervangen, altijd ’s nachts uitdoen en het regelmatig ontsmetten van het lenzenbakje. 

Volgens de oogartsen werkt ook het online kopen van lenzen een toename van het aantal oogontstekingen in de hand. Er is bij internetverkoop geen duidelijke voorlichting of controle.

Geen verrassing
Alleen al in het Oogziekenhuis Rotterdam zijn vorig jaar zo’n 500 patiënten behandeld met hoornvliesontsteking na verkeerd lensgebruik. Dat is een toename van 30 tot 40 procent ten opzichte van vier jaar geleden. Van de 500 patiënten moesten er vijftig worden opgenomen. Tien van hen moesten een hoornvliestransplantatie ondergaan.

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG) onderschrijft de zorg en waarschuwingen van de oogartsen. Dat er een stijging wordt gesignaleerd in het aantal gevallen van hoornvliesontsteking is voor de NOG geen verrassing. Het NOG benadrukt dat een drager van zachte lenzen altijd gevoeliger is voor ooginfecties dan bijvoorbeeld dragers van harde lenzen. 

Oorspronkelijk artikel: http://nos.nl/artikel/2037995-steeds-meer-ooginfecties-door-vieze-zachte-lenzen.html



Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Informatie aanvraag
Contact opnemen

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics

Het is momenteel erg druk bij ons Contact & Service Center. Daardoor kan het iets langer duren voordat u telefonisch te woord wordt gestaan. Alvast dank voor uw begrip.

Vanaf begin mei hebben wij onze zorg stapsgewijs uitgebreid. U bent nu weer welkom voor alle verzekerde en onverzekerde zorg die wij voor het uitbreken van het coronavirus ook boden. De wachttijden kunnen iets langer zijn dan u van ons gewend bent. Wij doen alles om u zo snel mogelijk te helpen. We willen uw bezoek aan onze focuskliniek veilig laten verlopen en hebben hiervoor de benodigde maatregelen getroffen. 

  • Om de 1.5 meter afstand in de klinieken te waarborgen, zijn veel consulten nog telefonisch. U wordt gebeld wanneer uw afspraak in de kliniek is, anders is deze telefonisch.
  • Wanneer uw afspraak voor een behandeling /operatie eerder is afgezegd i.v.m. corona, bellen wij u zo snel mogelijk voor een nieuwe afspraak. Toch vragen wij u nog even geduld te hebben. Wij volgen bij het herplannen de richtlijnen van het RIVM en urgentie- en prioriteitsrichtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

 

 Kijk hier voor meer informatie.