GA TERUG
Urine-incontinentie | Stress-incontinentie
Incontinentie-
problemen
Incontinentie- problemen
"Stoeien met de kinderen? Ik was altijd bang voor urineverlies. Nu doe ik weer volop mee.""Stoeien met de kinderen? Ik was altijd bang voor urineverlies. Nu doe ik weer volop mee."

Toon submenu

Urine-incontinentie | Stress-incontinentie

- new-engeland-journal-of-medicine

Wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in 'the New Engeland Journal of medicine' wijst uit dat dat een operatie bij urineverlies efectiever is dan fysiotherapie.

De onderzoekers stellen naar aanleiding van het onderzoeksresultaat voor om voortaan de mogelijkheden van zowel een operatie als van bekkenfysiotherapie met patiënten te bespreken. Vervolgens wordt voor de optie gekozen die het beste bij de individuele patiënt past.

Prof. Dr. Huub van der Vaart, gynaecoloog verbonden aan het UMC Utrecht en  Bergman Clinics | Vrouwenzorg en coauteur van de studie: “Op grond van de uitkomsten van deze studie dienen de nationale en internationale richtlijnen te worden aangepast.

Lees meer

Artikel Telegraaf




Urine-incontinentie is een aandoening waarbij de beheersing over de blaas is verminderd of zelfs is verloren. Het kan optreden doordat de sluitspier van de blaas niet goed functioneert of doordat het signaal van aandrang tot plassen niet goed doorkomt.

Urine-incontinentie komt veel voor bij vrouwen. 1 op de 4 vrouwen boven de 30 jaar heeft last van urineverlies in meer of mindere mate. Veel vrouwen zien het echter als een taboe en laten zich daarom niet behandelen. Dat is jammer, want de behandelmogelijkheden zijn er wel. Er zijn verschillende vormen van urine-incontinentie, die elk een eigen aanpak vergen. 

De verschillende vormen zijn: stressincontinentie, aandrangincontinentie en ook gemengde incontinentie. 

STRESSINCONTINENTIE

Deze vorm van urine-incontinentie komt voor bij inspanning zoals lachen, hoesten, niezen, tillen, sporten of springen. Dit wordt ook ‘stressincontinentie’ genoemd. U verliest dan urine zonder dat u aandrang voelt. Dit kan onder andere worden veroorzaakt door beschadiging van het bekkenbodem of de sluitspier door zwangerschap, de bevalling maar ook door bijvoorbeeld het zwakker worden van het bekkenbodem met het ouder worden. Stressincontinentie wordt meestal veroorzaakt door een verslapping van de sluitspier van de blaas. Daardoor ontstaat urineverlies bij druk verhogende momenten zoals bijvoorbeeld bij tillen, hoesten, sporten en lachen. Dit komt vaak voor bij vrouwen.

AANDRANGINCONTINENTIE

Aandrangincontinentie (urge-incontinentie) herkennen vrouwen doordat de aandrang tot plassen niet te onderdrukken is. De aandrang komt ineens opzetten en doordat deze niet te onderdrukken is, moet je heel vaak plassen. Ook ’s nachts kan er zeer frequente en hinderlijke aandrang zijn om te plassen.

Urge-incontinentie of aandrangincontinentie is een vorm van incontinentie waarbij zonder aanwijsbare reden urine-incontinentie optreedt. De aandrang om te plassen is bij de meeste vrouwen niet te onderdrukken. Elk uur naar het toilet gaan is dan niet ongebruikelijk. Stromend water, de geur van bepaalde stoffen en zelfs het denken aan toiletbezoek kunnen al tot een sterke aandrang leiden. Het gevolg is vaak dat vrouwen te laat het toilet bereiken en een te vroege urinelozing hebben.

GEMENGDE INCONTINENTIE

Nogal wat vrouwen hebben zowel last van aandrang- als van inspanningsincontinentie. We noemen dit gemengde incontinentie en het is één van de meest voorkomende vormen van incontinentie bij ouderen. Voor de behandeling is het belangrijk te onderzoeken welke vorm het meeste ongemak oplevert.

Bij gemengde incontinentie kan ongewild urine-incontinentie zowel optreden tijdens activiteiten of inspanning (stressincontinentie) als bij plotseling onhoudbare aandrang om te plassen (aandrangincontinentie). Een voorbeeld van gemengde urine-incontinentie is de stress-geinduceerde urge-incontinentie. Vrouwen krijgen dan als gevolg van een inspanning (waarbij wel of geen ongewild urine-incontinentie optreedt) een zeer sterke aandrang om te plassen waarna ongewenst urineverlies volgt.

HERKENT U DEZE KLACHTEN? BLIJF ER NIET MEE RONDLOPEN!

Maak een afspraak met uw huisarts. Veelal kan een eerste behandeling door haar/hem al worden ingezet. Voor een bezoek aan onze kliniek heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts.

Heeft u na het lezen van de informatie op de website nog vragen over blaasklachten en de mogelijke behandelingen bij Bergman Clinics, bel dan gerust op: 088 9000 500. 


Volgende pagina's



Informatie aanvraag Bel mij terug

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.


operatie
0

Aantal uitgevoerde TVT ingrepen in 2014

nps
0

Net Promotor Score (NPS)


Thema: Net promotor score

 

BERGMAN CLINICS SCOORT EEN NPS VAN 38
HET LANDELIJKE GEMIDDELDE VAN  ZIEKENHUIZEN is 26

 

We vragen voor alle vestigingen de Net Promotor Score uit. De NPS wordt gezien als de golden question binnen cliënttevredenheidsonderzoek. In welke mate zou u onze kliniek aanbevelen aan vrienden/familie of collega’s?

Het antwoord meet je op een schaal van 0 tot 10. Klanten die je graag aanbevelen scoren een 9 of 10. Cliënten die een 6 of lager scoren noemen we criticasters. Er tussenin zitten de passief tevredenen. Het idee hierachter is dat cliënten die een 7 of 8 scoren Bergman Clinics niet zullen aanbevelen, passief zijn. Dat gebeurt pas bij een score van 9 of hoger. Cliënten die een 6 of lager scoren zullen Bergman Clinics negatief aanbevelen bij vrienden en familie.

Om de NPS score te berekenen wordt het percentage criticasters (0 t/m 6) van de promotors (9,10) afgetrokken. (NPS= % promotors- % detractors). De score kan lopen van -100 tot 100. In 2013 scoorden de Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld 26 (FKG monitor 2013).

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde in 2015.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research
0

Tevredenheids-
onderzoek 2015

Bekijk de individuele metingen

research

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE in 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

8,4

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

DIT CIJFER GEEFT DE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE INDRUK VAN DE KLINIEK.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

 

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,5

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening
door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor de behandeling

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

Dit cijfer geeft de gemiddelde score weer die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer
Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar, zijn behandeld ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2015.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport

Volledig rapport Stressincontinentie 2014


Cliënten beoordelen de medische deskundigheid van de arts met een 8,5
rapport
0
Kwaliteits-
rapportages






Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie