Belvoor informatie 088 9000 500 (lokaal tarief)
HUISARTSEN DOORVERWIJZERS
Tekst a| A       Contrast +| --
Menu
GA TERUG
Blogs

Klein, maar fijn

201630 mrt

Het ministerie van gezondheidszorg wil graag dat ze naast elkaar bestaan, ieder met hun eigen kracht. Dat ik zelf uiteindelijk voor een kleiner centrum heb gekozen, betekent niet dat ik negatief zou staan tegenover algemene ziekenhuizen. Sterker, ik werk regelmatig samen met een aantal neurologen en neurochirurgen in ziekenhuizen overal in het land.

Acute en complexe zorg

Hoe weten patiënten nu waar zij het beste kunnen aankloppen met hun specifieke rugprobleem? Eigenlijk is het best overzichtelijk. Er zijn rugklachten die hoog complexe zorg vereisen. Zoals een scoliose in de rug, rugpijn als gevolg van een tumor of van een wervelfractuur na een ongeluk. Met deze aandoeningen moet je naar een algemeen ziekenhuis, omdat de kans groot is dat er meer medische disciplines zullen worden aangesproken voor een volledige behandeling. Voor de samenleving zijn dat dure bedden. Maar die heeft niet elke rugpatiënt nodig.

Niet-acute en electieve planbare zorg

Bij Bergman Clinics bied ik niet-acute, en zoals wij dat noemen, electieve planbare zorg. Dat is kosteneffectief en dus gunstig voor de verzekeraars. Tegelijk bieden wij een mooie en zeer aangename omgeving voor de patiënten en alle medewerkers.
Helaas fluisteren boze tongen weleens dat in privé klinieken, ook wel ZBC's genoemd, soms te snel wordt geopereerd, omwille van winstbejag. Ik ben daar eerlijk gezegd erg boos over. De feiten spreken zulke aantijgingen onomstotelijk tegen, zoals in dit artikel van Medisch Contact.

Ik ben het met minister Schippers eens dat ‘higher volume', dus een ingreep vaker uitvoeren, leidt tot 'better outcome’, betere resultaten. Het is daarom belangrijk dat je een centrum en een chirurg kiest, van wie duidelijk is dat deze de operatie, die u moet ondergaan, heel vaak uitvoert. Verder is het ook fijn als je een goede klik hebt met je behandelaar. Zie daarover mijn vorige blog, waarin ik inga op het belang van goede communicatie tussen arts en patiënt.

Patient tevredenheidsscore van 9,0

Wat de kwaliteit betreft: in 2012 heeft er een onafhankelijk onderzoek plaatsgevonden onder 6000 post-operatieve rugherniapatienten in heel Nederland. Dit onderzoek werd gedaan in opdracht van de zorgverzekeraars. Er bleken 60 patiënten uit Bergman Clinics te zijn geïnterviewd. De patienttevredenheidsscore was 9,0 tegen het landelijk gemiddelde van 7,3. Daar is onze afdeling uiteraard reuze blij mee. Ik durf wel te beweren dat die hoge score juist te danken is aan het geduld en het respect waarmee wij onze patiënten bejegenen. Tot op het allerlaatste moment vóór de operatie blijf ik met de patiënten in gesprek en luister ik naar hun verhaal.

Praktijkvoorbeeld

Zo had ik twee jaar geleden een patiënt die al 4 maanden lang leed onder heftige beenpijn, die werd veroorzaakt door een rughernia. Ik had kort na de intake op de poli een operatie aan hem voorgesteld, want hij hield het niet langer vol. Hij kwam opgelucht naar de operatiekamer. Vlak voor hij de narcose kreeg, vroeg ik hem of de beenpijn nog steeds zo heftig was als kort daarvoor in de spreekkamer. Hij antwoordde dat hij voor het eerst sinds maanden de laatste 3 dagen minder uitstraling voelde in zijn been. In overleg met hem heb ik toen, tot verbazing van mijn hele team, de operatie afgeblazen. De man ging weer vrolijk naar huis.

Twee maanden later kreeg ik een doos wijn toegestuurd. Op zijn kaartje stond geschreven: "Hartelijk dank voor uw professionele behandeling. De beenpijn is helemaal verdwenen!" Soms lost de natuur het probleem vanzelf op. En ik ben de laatste om dan vanwege een mooie factuur te gaan opereren als het niet nodig is. Ik ben een arts met een geweten, die ooit een eed heeft afgelegd en nog steeds volgens die ethiek te werk gaat. Maar als Brabander ben ik natuurlijk ook niet Roomser dan de paus, en ik heb me die wijn goed laten smaken!

Hartelijke groet,

Marc Schröder

Dit artikel is geschreven door Dr. Marc Schröder (Neurochirug)



Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie