Genieten van de natuur; zo kan je het beste omgaan met je allergieën

1 jul. 2024

Wandelen in de natuur is heerlijk ontspannend en verfrissend, maar als je last hebt van allergieën kan het soms een uitdaging zijn. Een boom- of graspollenallergie kan zorgen voor vervelende klachten. Maar geen zorgen, met een paar simpele tips van onze KNO-arts Marloes Wondergem kun je volop genieten van mooie wandelingen zonder te veel last te hebben van allergieën.

Symptomen allergieklachten (hooikoorts)

Deze klachten bestaan vaak uit tranende, jeukende ogen, niezen, een loopneus en/of een verstopte neus. In een ernstig geval kan dit ook benauwdheidsklachten of een grieperig vermoeid gevoel geven. Dit wordt daarom hooikoorts genoemd. Pollen zijn het stuifmeel van verschillende planten, zoals bomen, grassen of onkruid. Afhankelijk voor welke pollen je allergisch bent, geeft dit in de periode dat de plant bloeit de hooikoorts klachten. 

1. Kies het juiste moment om te wandelen

Pollenconcentraties in de lucht wisselen gedurende het jaar (afhankelijk van het bloeiseizoen) maar ook gedurende de dag. Op een zonnige, warme dag lopen de concentraties pollen meestal op in de loop van de dag. Maar het kan ook zijn dat in de ochtend de concentraties al hoog zijn. Helaas is het moeilijk te voorspellen wanneer de pollenconcentratie op de dag het hoogst is. Wel is bekend dat net na een regenbui de pollenconcentraties lager zijn. Regen helpt namelijk om pollen uit de lucht te spoelen.Voordat je op pad gaat, is het slim om de pollenvoorspelling te checken. Via verschillende websites worden dagelijks updates gegeven over de pollenconcentraties in jouw regio. Als de voorspellingen hoog zijn, kan je overwegen om je wandeling te verplaatsen naar een andere dag of een andere locatie te kiezen met minder allergenen. Bijvoorbeeld in de stad, hoog in de bergen of aan de kust zijn er met zeewind vaak minder pollen aanwezig.

2. Bescherm je ogen en neus

Met de juiste maatregelen kan je jezelf beter beschermen tegen allergenen. Een zonnebril beschermt niet alleen tegen de felle zon maar ook voorkomt dit dat pollen in contact komen met je ogen. Draag daarom een zonnebril die dicht tegen je gezicht aan zit, zodat er geen pollen naar je ogen kunnen waaien. Daarnaast kan je een beetje vaseline in de neus smeren. Dit zorgt ervoor dat de pollen in de vaseline blijven plakken en niet dieper in je neus kunnen irriteren.

3. Medicatie

Als je last hebt van hooikoorts is het vaak zinvol om al voor het pollenseizoen te beginnen met de medicatie en dit dagelijks trouw te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat, zolang je de medicatie gebruikt, je lichaam minder reageert op de pollen. Er zijn verschillende type medicatie:

  • (antihistamine-)tabletjes
  • oogdruppels
  • neussprays
  • longmedicatie

Overleg met je arts welke medicatie je het beste mee kunt nemen en in welke dosering. Als deze medicatie niet werkt, is er soms de mogelijkheid om je permantent minder gevoelig te maken voor de allergenen. Dit wordt immunotherapie genoemd. Wilt u hierover meer informatie kunt u een afspraak maken met één van onze KNO-artsen.

4. Douche na je wandeling

Na je wandeling is het goed om snel te douchen en schone kleren aan te trekken. Dit helpt om pollen en andere allergenen die op je huid en kleding zijn terechtgekomen, weg te spoelen. Zo voorkom je dat je binnenshuis nog last krijgt van allergische reacties.

5. Wasgoed in pollenseizoen

Er wordt geadviseerd je wasgoed in het pollenseizoen niet buiten te hangen. Dit voorkomt dat de pollen aan het wasgoed plakken en je ze mee naar binnen neemt als de was weer droog is.

Conclusie

Met een aantal tips tegen allergieklachten kun je ervoor zorgen dat wandelen tijdens het pollenseizoen toch weer leuk wordt. Raadpleeg een arts voor andere vragen of meer advies over het omgaan met allergieën.

Bergman Clinics

De wachttijd bij ons Contact & Service Center is momenteel langer dan je van ons gewend bent vanwege een systeemovergang. Voor het verzetten van een afspraak of het aanvragen van een herhaalrecept adviseren we je in te loggen via DigiD op mijnbergmanclinics.nl. We werken hard aan verbeteringen en danken je voor je begrip.