GA TERUG
Nachtblindheid
imageHomepage
imageHomepage
Oogziekenhuis Zonnestraal wordt Bergman Clinics | Ogen Oogziekenhuis Zonnestraal wordt Bergman Clinics | Ogen
-Vertrouwde artsen
-Vertrouwde locatie
-Vertrouwde kwaliteit
-Vertrouwde artsen -Vertrouwde locatie -Vertrouwde kwaliteit
imageHomepage
Open Dag op zaterdag 25 januari Open Dag op zaterdag 25 januari
Kom naar de Open Dag Ooglaseren & Lensimplantaten op zaterdag 25 januari. Uiteraard kunt u ook bij ons terecht op weekdagen voor een gratis quicktest. Meld u hieronder aan of neem contact op via 088 - 9000 500.Kom naar de Open Dag Ooglaseren & Lensimplantaten op zaterdag 25 januari. Uiteraard kunt u ook bij ons terecht op weekdagen voor een gratis quicktest. Meld u hieronder aan of neem contact op via 088 - 9000 500.Meer weten
imageHomepage
M. Koelewijn -62,
staar & vervanglens
M. Koelewijn -62, staar & vervanglens
"Beter zien betekent voor mij
onafhankelijkheid en vrijheid."
"Beter zien betekent voor mij onafhankelijkheid en vrijheid."Meer weten

Toon submenu

Nachtblindheid

Wat is nachtblindheid?

Retinitis pigmentosa (of TRD, tapetoretinale dystrofie) is een verzamelnaam voor een groep oogaandoeningen. Retinitis pigmentosa leidt tot slecht zien in het donker (nachtblindheid) en zeer geleidelijke beperking van het gezichtsveld die uiteindelijk leidt tot kokerzien. De ernst en het beloop van retinitis pigmentosa is verschillend. Soms zijn de symptomen al op kinderleeftijd duidelijk. In andere gevallen stelt de oogarts retinitis pas vast op middelbare leeftijd.

Op deze pagina kunt u meer lezen over de oogaandoening retinis pigmentosa.

Oorzaken & symptomen nachtblindheid

Erfelijkheid

De aanleg om retinitis pigmentosa te krijgen is in alle gevallen erfelijk bepaald. Het gaat hierbij om verschillende vormen van erfelijkheid. De kans om de aandoening over te dragen op eventuele kinderen varieert van zeer klein (minder dan 1%) tot vrij aanzienlijk (maximaal 50 %). Indien u een erfelijkheidsonderzoek wilt, kunt u dat overleggen met uw oogarts of met uw huisarts.

Symptomen van nachtblindheid

Onderzoek & diagnose nachtblindheid

De oogarts van Bergman Clinics | Ogen kan de diagnose meestal stellen door naar het netvlies te kijken met de oogspiegel en een gezichtsveldonderzoek te doen. Bij het gezichtsveld-onderzoek wordt gekeken of alle delen van het gezichtsveld goed functioneren.

Niet herkennen van retinitis

Als retinitis pigmentosa niet in de familie voorkomt, wordt de diagnose vaak in een veel later stadium gesteld. Het langzame verloop van de aandoening zorgt er voor dat de patiënt zich bijna ongemerkt aanpast. De persoon went zichzelf aan om goed naar de grond te kijken tijdens het lopen en voortdurend de omgeving te scannen. Pas achteraf realiseert men zich dat de symptomen er soms al meer dan tien jaar of langer waren.

Electroretinogram

Bij een late diagnose van retinitis zal de oogarts behalve een gezichtsveldonderzoek soms ook een Electroretinogram (ERG) doen om zeker te zijn van de diagnose. Bij dit onderzoek wordt de elektrische activiteit geregistreerd die het netvlies na een lichtflits uitzendt. Bij dit onderzoek worden meestal contactlenzen met draadjes erop op de ogen geplaatst. U ontvangt verdovende druppels en een soort gel en hierna moet u een tijd in het donker zitten. Het onderzoek neemt een half uur tot drie kwartier in beslag en is belastend, zeker voor kinderen.

Donkeradaptatietest

Soms is een donkeradaptietest nodig. Van de staafjes en kegeltjes in het oog meet men de gevoeligheid, die langzaam toeneemt na het uitdoen van het licht. U moet recht vooruit in een bol kijken. In het donker wordt een zwak lichtje zo sterk wordt gemaakt, dat het net gezien wordt. Dit onderzoek vereist wel concentratie en medewerking, maar is niet belastend. De donkeradaptatietest geeft slechts informatie over een klein stukje van het netvlies, namelijk daar waar een lichtje aangeboden wordt. Het wordt daarom niet standaard uitgevoerd.

Behandeling van nachtblindheid

Er is geen vaste uitspraak te doen over het verloop van retinitis pigmentosa, omdat de verschillende vormen uiteenlopen. In principe is er altijd sprake van een langzame achteruitgang. Soms lijken periodes van stilstand of van snellere achteruitgang op te treden.

Staar

Bij retinitis pigmentosa treedt vaak op jonge leeftijd staar op, die met een staaroperatie verholpen moet worden. De afweging om de staar te behandelen, kan moeilijk zijn. Het resultaat van de operatie is bij patiënten met retinitis pigmentosa vaak moeilijk te voorspellen. Het is lastig om te bepalen wat de achteruitgang van het gezichtsvermogen veroorzaakt, door de staar of door retinitis.

Regelmatig gezichtsveldonderzoek

Veel patiënten vinden het prettig om zo nu en dan het gezichtsveldonderzoek te herhalen om de achteruitgang in de gaten te kunnen houden. Anderen vinden dit juist belastend en zien op tegen de confrontatie. Het is het beste dit met uw oogarts te bespreken om tot een gezamenlijke afspraak te komen.

Er wordt veel onderzoek naar behandelmethoden gedaan. Via Retina Nederland kunt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van de behandelmethoden.

Behandelmethode bij Bergman Clinics | Ogen

Meer weten over de behandeling van nachtblindheid bij Bergman Clinics | Ogen? Neem dan contact op via 088 9000 500. Wilt u direct een afspraak maken? Dat kan met een verwijzing van uw huisarts.

 Let op! Deze behandeling wordt niet bij alle vestigingen uitgevoerd.


Informatie aanvraag Bel mij terug

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Oogziekenhuis Zonnestraal wordt Bergman Clinics



clienten
0

Aantal cliënten
2017


Thema: Aantal cliënten
 
DIT CIJFER GEEFT HET AANTAL CLIËNTEN  weer DAT BIJ BERGMAN CLINICS | OGEN IN 2017 ONDER BEHANDELING IS GEWEEST.

Het verlenen van kwalitatief hoogwaardige medische zorg vergt deskundigheid en specifieke ervaring. Het met grote regelmaat verrichten van deze specifieke handelingen vergroot de vaardigheid van de arts en het behandelend team.



Domein: Ervaring arts en team


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

operatie
0

Aantal operaties in 2017


Thema: Aantal operaties

DIT CIJFER GEEFT HET AANTAL INVASIEVE INGREPEN WEER DAT BIJ BERGMAN CLINICS | ogen IN 2017 HEEFT PLAATSGEVONDEN.

Definitie invasieve ingrepen:
Snijdende ingrepen, waaronder operaties, inspuitingen en refractiechirurgie.

Het verlenen van kwalitatief hoogwaardige medische zorg vergt deskundigheid en specifieke ervaring. Het met grote regelmaat verrichten van deze specifieke handelingen vergroot de vaardigheid van de arts en het behandelend team.



Domein: Cliëntgerichtheid

Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


nps
0

Net Promotor Score (NPS)


Thema: Net promotor score


BERGMAN CLINICS SCOORT EEN NPS VAN 45
HET LANDELIJKE GEMIDDELDE VAN ZIEKENHUIZEN is 44

 

DE NPS WORDT GEZIEN ALS DE BELANGRIJKSTE UITKOMST BINNEN CLIËNTTEVREDENHEIDSONDERZOEKEN. HET BEANTWOORDT DE VRAAG IN WELKE MATE IEMAND ONZE KLINIEK AANBEVEELT AAN VRIENDEN/FAMILIE OF COLLEGA’S?

Het antwoord meet je op een schaal van 0 tot 10. Klanten die je graag aanbevelen scoren een 9 of 10. Cliënten die een 6 of lager scoren noemen we criticasters. Er tussenin zitten de passief tevredenen.

Het idee hierachter is dat cliënten die een 7 of 8 scoren Bergman Clinics niet zullen aanbevelen, passief zijn. Dat gebeurt pas bij een score van 9 of hoger. Cliënten die een 6 of lager scoren zullen Bergman Clinics negatief aanbevelen bij vrienden en familie.

Om de NPS score te berekenen wordt het percentage criticasters (0 t/m 6) van de promotors (9,10) afgetrokken. (NPS= % promotors- % detractors). De score kan lopen van -100 tot 100. In 2013 scoorden de Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld 26 (FKG monitor 2013).

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde in 2017.



Domein: Cliëntgerichtheid

Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research
0

Tevredenheids-
onderzoek 2017

Bekijk de individuele metingen

research

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,4

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor de behandeling

8,4

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

de gemiddelde score die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2017 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

DIT CIJFER GEEFT DE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2016 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE INDRUK VAN DE KLINIEK.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2016.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer

Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar zijn behandeld, ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2017.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

rapport
0
Kwaliteits-
rapportages

Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.