GA TERUG
Een verzakking (Prolaps)
Je hebt maar één blaas Je hebt maar één blaas
Kies je voor een ziekenhuis of
een focuskliniek?
Kies je voor een ziekenhuis of een focuskliniek?
Blaas- en bekkenbodemklachten Blaas- en bekkenbodemklachten
"Stoeien met de kinderen? Ik was altijd bang voor urineverlies. Nu doe ik weer volop mee.""Stoeien met de kinderen? Ik was altijd bang voor urineverlies. Nu doe ik weer volop mee."

Toon submenu

Een verzakking (Prolaps)

Bij vrouwen kunnen problemen ontstaan rond het bekkenbodem. En dat gebeurt misschien wel vaker dan u denkt: ongeveer een derde van de volwassen vrouwen krijgt te kampen met een verzakking. De ernst van een verzakking kan variëren van vervelend tot zeer hinderlijk en een verzakking kan het dagelijkse leven flink verstoren. Gelukkig is er veel aan te doen, ook zonder operatie.




De bekkenbodem is een netwerk van spieren en bindweefsel. Organen als de baarmoeder, de blaas en de dikke darm rusten op dat netwerk. Ontstaat er een zwakke plek in het weefsel, dan kunnen er organen verschuiven. De blaas, het uiteinde van de dikke darm (het rectum), de dunne darm, de baarmoeder of de vaginatop/ schedetop kunnen via de vagina naar buiten zakken. Daarom heet deze vorm van verzakking ook wel vaginale verzakking.

Verschillende oorzaken

Een verzakking komt voor als de bekkenbodem verzwakt is en niet meer goed werkt. Sommige vrouwen hebben aanleg voor een zwakkere bekkenbodem. De bekkenbodem kan ook verzwakken door een bevalling, zware lichamelijke inspanning, veroudering en de hormoonhuishouding rond de overgang. Afwijkingen in spieren, bindweefsel, overgewicht en eerdere operaties in de bekkenstreek hebben ook invloed op de stevigheid van de bekkenbodem. Een verzakking kan dus elke vrouw overkomen, op elke leeftijd.

Enkele cijfers over verzakkingen :

  • 1 op de 3 vrouwen krijgt een verzakking
  • 9 op de 10 vrouwen met een verzakking hoeven géén operatie
  • 1 op de 10 vrouwen met een verzakking wordt geopereerd
  • 2 op de 100 vrouwen die geopereerd worden, krijgen een matje

Klachten bij een verzakking

De klachten hangen af van de soort en de ernst van de verzakking en kan variëren van een onaangenaam drukkend gevoel, weefsel dat uit de vagina stulpt en verstoring van de normale werking van blaas en darmen. Sommige vrouwen hebben vrijwel geen klachten van hun verzakking. Dan is behandeling ook niet nodig. Heeft een verzakking wel invloed op uw dagelijks leven en/of seksualiteit, dan is het raadzaam de verzakking te behandelen. De klachten kunnen verholpen worden. In de meeste gevallen is daarvoor zelfs geen operatie nodig.

De belangrijkste klachten bij een verzakking:

  • Een vol gevoel in uw vagina
  • Weefsel dat uit uw vagina stulpt

Een aantal andere symptomen: 

  • Een zwaar, vol of drukkend gevoel in bekken, buik of vagina
  • Verlies van controle over de blaas en soms de darmen (incontinentie)
  • Moeite bij het poepen of plassen
  • Veel moeten plassen
  • Steeds terugkerende blaasontsteking
  • Overmatige vaginale afscheiding
  • Pijn of weinig gevoel tijdens het vrijen
  • Lage rugpijn 

Blijf er niet mee lopen!

We kunnen veel doen tegen een verzakking. In ernstige gevallen is een operatie mogelijk maar ook met oefentherapie of een ring / pessarium kunnen we veel klachten verhelpen. Herkent u de klachten die passen bij een verzakking? Blijf er dan niet mee rondlopen. We helpen u graag met een oplossing op maat.

Op deze pagina’s leest u meer over:

  • De klachten en soorten verzakking
  • De oorzaken van een verzakking
  • De mogelijke behandelingen
  • De voorbereiding op een behandeling
  • Herstel en nazorg
  • Kwaliteit van behandeling
  • Onze specialisten
  • Ervaringen

Ervaring van anderen

Margot onderging een operatie voor een baarmoederverzakking en een blaasverzakking. Bekijk hoe zij het ervaren heeft en lees de ervaringen van andere vrouwen. Klik hier voor haar ervaring.


Informatie aanvraag Bel mij terug

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.


operatie
0

Aantal uitgevoerde Prolaps operaties in 2014


Thema: Aantal operaties

Kwalitatief hoogwaardigde medische zorg vergt deskundigheid en ervaring. Het veelvuldig verrichten van de operaties vergroot de vaardigheid van de arts en het behandelende team.



Domein: Ervaring arts en team

Zorg vergt deskundigheid en ervaring. Het is dan ook belangrijk dat zorgleners geschoold zijn en regelmatig bijscholing krijgen. Het vaker verrichten van de handelingen vergroot de vaardigheid. Cliënten geven aan dat zij graag behandeld willen worden door een arts die vaak een bepaalde handeling uitvoert. Bij dit onderwerp maken wij inzichtelijk hoe we de ervaring de artsen en hun teams borgen.

nps
0

Net Promotor Score (NPS)


Thema: Net promotor score

 

BERGMAN CLINICS SCOORT EEN NPS VAN 40
HET LANDELIJKE GEMIDDELDE VAN  ZIEKENHUIZEN is 26

 

We vragen voor alle vestigingen de Net Promotor Score uit. De NPS wordt gezien als de golden question binnen cliënttevredenheidsonderzoek. In welke mate zou u onze kliniek aanbevelen aan vrienden/familie of collega’s?

Het antwoord meet je op een schaal van 0 tot 10. Klanten die je graag aanbevelen scoren een 9 of 10. Cliënten die een 6 of lager scoren noemen we criticasters. Er tussenin zitten de passief tevredenen. Het idee hierachter is dat cliënten die een 7 of 8 scoren Bergman Clinics niet zullen aanbevelen, passief zijn. Dat gebeurt pas bij een score van 9 of hoger. Cliënten die een 6 of lager scoren zullen Bergman Clinics negatief aanbevelen bij vrienden en familie.

Om de NPS score te berekenen wordt het percentage criticasters (0 t/m 6) van de promotors (9,10) afgetrokken. (NPS= % promotors- % detractors). De score kan lopen van -100 tot 100. In 2013 scoorden de Nederlandse ziekenhuizen gemiddeld 26 (FKG monitor 2013).

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde in 2016.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research
0

Tevredenheids-
onderzoek 2016

Bekijk de individuele metingen

research

Rapportcijfer voor informatie voorafgaand aan behandeling

8,1

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de informatie voorafgaand aan behandeling

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE in 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN INFORMATIE DIE ZE VOORAF AAN DE BEHANDELING HEBBEN GEKREGEN.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

8,4

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de indruk van de kliniek

DIT CIJFER GEEFT DE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE INDRUK VAN DE KLINIEK.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

 

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

8,5

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor bejegening door behandelaar

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD TEN AANZIEN van de bejegening
door de behandelaar.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.

research

Rapportcijfer voor de behandeling

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de behandeling

Dit cijfer geeft de gemiddelde score weer die cliënten die het afgelopen jaar zijn behandeld ons hebben gegeven ten aanzien van de behandeling.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.


research

Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

8,3

Bekijk de details


Thema: Rapportcijfer voor de gegeven nazorg

DIT CIJFER GEEFT DE TOTALE GEMIDDELDE SCORE VAN CLIËNTEN DIE IN 2014 DOOR BERGMAN CLINICS ZIJN BEHANDELD, TEN AANZIEN VAN DE nazorg

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2014.

Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.





Thema: Totaal rapportcijfer
Hier wordt de totale gemiddelde score beschreven die cliënten, die het afgelopen jaar, zijn behandeld ons hebben gegeven.

In ons cliënttevredenheidsonderzoek vragen we cliënten een aantal maanden nadat ze in onze kliniek zijn geweest om ons een rapportcijfer te geven op een schaal van 0 tot 10.

De gepresenteerde gegevens zijn op basis van het gemiddelde van 2016.



Domein: Cliëntgerichtheid


Het is voor Bergman Clinics heel belangrijk om aan de wensen en behoeften van onze cliënten te voldoen, tenzij deze strijdig zijn met professionele normen en/of richtlijnen.

Om inzichtelijk te maken hoe goed we daar in slagen, voeren we bijvoorbeeld bij alle cliënten een tevredenheidsonderzoek uit, registreren we eventuele klachten en bestuderen we reacties die binnen komen op zorgkaart Nederland.








Bel ons!
Bel voor informatie   088 9000 500
Wij bellen u

Vul onderstaand formulier in en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Bedankt voor uw terugbelverzoek.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Maak een afspraak

Vul onderstaand formulier in op een afspraak in te plannen bij Bergman Clinics.

Niet alle velden zijn (juist) ingevuld:

Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:
Locatie:

Bedankt voor uw verzoek om een afspraak te maken.
Wij nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Bergman Clinics gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord. Bergman Clinics gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Meer weten over deze cookies, klik dan op "Meer informatie". Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie | Sluit deze melding